Desi vitala pentru buna functionare a sistemului electric al automobilului, bateria auto este, probabil, componenta
careia i se acorda cea mai putina atentie.
Si nu de putine ori, momentul in care majoritatea soferilor isi amintesc importanta ei, coincide in general, cu momentul in care bateria necesita inlocuirea. Cu o durata de viata relativ mica (3-7 ani) comparativ cu a altor componente auto, bateria de acumulator face parte din categoria consumabilelor. Si totusi, chiar daca pe piata exista o serie de modele de acumulatori care necesita mentenanta minima, cel mai potrivit ar fi sa nu te culci pe-o ureche si sa verifici din cand in cand, de preferat la 6 luni, functionalitatea bateriei tale.
Cele mai des intalnite modele de baterii sunt cele acide (cu electrolit si placute din plumb) atat datorita preturilor mici de achizitie dar mai ales curentului mare generat la pornire. Si pentru ca tot am ajuns la detaliile tehnice iti vom raspunde si la intrebarea “ce este o baterie auto?” urmand sa discutam pe larg despre tipologie si caracteristici, cateva sute de cuvinte mai incolo.
Asadar, bateria auto reprezinta o sursa de energie care asigura pornirea motorului termic si alimenteaza consumatorii electrici in timpul stationarii, cand alternatorul nu functioneaza.
Si pentru ca alegerea celei mai bune baterii auto nu este niciodata atat de simpla precum pare, iti propunem sa urmaresti descrierile unora dintre cele mai bune modele, clasificate de noi intr-un top denumit chiar asa: top 5 cele mai bune baterii auto!
1. Baterie auto Varta Silver 100 Ah 600402083 H3
Click pentru mai multe detalii
Conceputa pentru autoturismele performante, cu cerinte de alimentare peste medie, cea mai buna baterie de la Varta analizata de noi, are o putere de pornire la rece (- 18 grade Celsius) de pana la 122%! Evident, este vorba despre un model premium SLI (Starting Lighting Ignition) care isi va dovedi eficienta in absolut orice imprejurare.
Varta are propria tehnologie de grile stantate – Power Frame, recunoscuta pentru marirea duratei de viata a acumulatorului si care depaseste cu mult cerintele OE.
Ca o paranteza, OE este prescurtarea pentru Original Equipment si se refera la toate componentele auto care echipeaza un autovehicul, originale (produse de catre compania auto) sau preluate de la un furnizor agreat (in acest caz Varta) care respecta intocmai indicatiile tehnice ale producatorului, cu deosebirea ca va folosi propria linie tehnologica.
Revenind, datorita sistemului de grile Power Frame, mult mai robuste decat grilele realizate din metale conventionale, Varta Silver asigura un flux de curent si o conductivitate, optime. In aceste conditii si reincarcarea este cu mult mai rapida iar rezistenta la coroziune, mult peste medie.
Intre caracteristicile tehnice, se remarca amperajul egal cu 100 Ah si curentul de pornire de 830 A, doua valori generoase, potrivite masinilor bine dotate din punct de vedere electric (aer conditionat, actionare electrica a geamurilor, computer de bord etc.) altfel spus, cu foarte multi consumatori electrici.
Tensiunea este cea standard de 12 V, utilizata de vehiculele de dimensiuni mici si medii iar polaritatea respecta configuratia europeana.
Este prevazuta cu maner ergonomic pentru o usoara manevrabilitate iar dimensiunile (353x175x190) se incadreaza si ele in tiparele europene.
Cei 190 de milimetri pe inaltime (desi corespund cerintelor producatorilor auto) s-ar putea transforma intr-un dezavantaj in cazul anumitor modele de masini, cu un slot conceput pentru inaltimi de 175 mm.
2. Baterie auto Varta Silver 77 Ah 577400078 E44
Click pentru mai multe detalii
Cea de-a doua baterie auto asupra careia iti atragem atentia, este tot un model din gama Varta Silver, o alegere excelenta din perspectiva raportului calitate-pret, avantaj intalnit de altfel, la majoritatea bateriilor auto Varta.
Recomandat posesorilor de automobile cu gabarit redus (mici si medii), acest acumulator are o capacitate de 77 Ah si un coeficient de pornire la rece de nu mai putin de 120%, garantie sigura pentru functionarea optima chiar si in conditii meteo extreme, cu -18 grade Celsius in termometre!
Compatibilitatea cu vehiculele de mic tonaj se regaseste si in valorile tensiunii egale cu 12 V iar polaritatea respecta montajul producatorilor europeni, cu borna + montata in partea dreapta.
Si dimensiunile – lungimea de 278 mm, latimea de 175 mm si inaltimea de 190, sunt concepute pentru a putea acoperi o gama mare de modele de autovehicule. Oricum, daca esti fericitul posesor al unui autoturism de fabricatie recenta, trebuie sa stii ca Varta este producatorul preferat al companiilor auto europene, cea mai mare parte a masinilor de pe batranul continent fiind inzestrate cu un model de acumulator marca Varta.
Si nu intamplator ci datorita unor calitati cheie: fiabilitate, rezistenta la coroziune si o foarte buna conductivitate. Rapiditatea incarcarii si lipsa oricarei mentenante, sunt alte doua avantaje care indica limpede ca este vorba despre un model premium, in ciuda preturilor accesibile.
Ca si la precedentul model, minusurile merg la inaltime, un impediment pentru anumite tipuri de automobile.
3. Baterie auto Tudor High-Tech 64 Ah Ta640
Click pentru mai multe detalii
Locul trei in top 5 cele mai bune baterii auto ii este rezervat acumulatorului auto Tudor High-Tech cu o capacitate de 64 Ah. Daca te gandesti ca este vorba despre o baterie care nu va face motorul sa plece chiar de la prima cheie, datorita amperajului ceva mai scazut decat la modelele descrise anterior, sa stii ca te inseli.
Unei masini pe benzina, de 1.8 l, echipata cu aer conditionat, actionare automata a geamurilor plus alti cativa consumatori electrici mari, ii este arhisuficienta capacitatea de 60 Ah pentru a primi la pornire un curent de chiar 640 A, amperaj ce poate misca chiar si un diesel de pe loc.
Cu un voltaj al bateriei de 12, dimensiuni standard (242x175x190) si polaritate normala (- / +), Tudor High-Tech este compatibila cu foarte multe dintre automobilele de pe piata.
Intre avantajele pe care le ofera, amintim pretul excelent in raport cu calitatea, durata de viata prelungita fata de o baterie standard, putere de pornire mare si siguranta, indiferent de conditiile meteo. Tudor High-Tech suporta un numar mare de porniri fiind recomandata masinilor dotate cu sistem Start/Stop si se reincarca rapid, datorita tehnologiei “Carbon boost” cu aditivi de carbon, care garanteaza o viteza a reincarcarii cu 50% mai mare.
Sistemul labirint Exide, apartinand chiar producatorului (patentat) previne scurgerile electrolitice iar capacul dublu termo-sudat este perfect etans, asa incat mentenanta este complet exclusa pe toata perioada de functionare, care poate ajunge si la 7-8 ani!
Inaltimea este singurul dezavantaj desi, daca vei tine cont de specificatii, vei sti exact care este dimensiunea potrivita pentru masina ta.
4. Baterie auto Bosch S5 63 Ah 0092S50050
Click pentru mai multe detalii
Si Bosch este una dintre marcile preferate ale producatorilor auto, datorita performantelor dovedite de-a lungul timpului. Modelul S5, cu o capacitate de 63 Ah si un curent de pornire de 610 A, este destinat in special motoarelor diesel si in general, traficului urban care impune un stil de sofat solicitant.
Asadar, fie ca ai un bolid pe motorina, fie ca detii un autoturism dotat cu tehnologia Start/Stop si fie ca utilizezi un autoturism modern echipat in exces cu consumatori electrici, Bosch S5 este bateria de care ai nevoie. Ieftina, puternica si rezistenta, ramane optiunea foarte multor soferi care revin la modelul S5 mai ales datorita perioadei de utilizare, cu mult peste medie (cca. 5 ani).
Intre avantaje, amintim aliajul pe baza de argint pentru optimizarea conductivitatii si marirea rezistentei elementilor.
Tensiunea de 12 V este cea specifica autovehiculelor cu gabarit redus iar dimensiunile se regasesc pe inaltime (190 mm) in cerintele producatorilor auto europeni. Bateria etansa este prevazuta cu maner, pentru transport si depozitare in conditii optime.
Tot la categoria plusuri, amintim si garantia de doi ani pentru service si inlocuire, in cazul in care functionalitatea nu este cea scontata.
Desi ne repetam, se pare ca singurul dezavantaj al bateriilor analizate in cadrul acestui text, ar putea fi inaltimea, cei 190 mm riscand sa impiedice pozitionarea corecta a bateriei in nisa specifica.
5. Baterie auto Rombat Calciu 72 Ah 600 A 12 V
Click pentru mai multe detalii
Nu puteam sa trecem cu vederea o baterie romaneasca si chiar daca am ajuns la finalul topului, nu inseamna ca modelul ales de noi pentru pozitia 5, este un model mai putin bun decat cele descrise anterior.
Rombat este o firma cu traditie indelungata pe piata autohtona si, in ciuda trendului achizitionarii “de afara” a oricaror componente auto, exista un numar foarte mare de automobilisti care o prefera pe considerente care au legatura cu raportul calitate-pret si in niciun caz cu vreo forma de nostalgie.
In privinta dimensiunilor, acumulatorul se incadreaza in standardele acceptate (278x175x190) si acelasi lucru este valabil si pentru tensiunea de 12 V ca si pentru pozitionarea bornelor, plusul regasindu-se in partea dreapta.
Tehnologia grilelor este imbunatatita cu un aliaj pe baza de calciu si plumb, atenuand astfel efectul de autodescarcare si asigurand un consum redus de apa distilata. Capacitatea de 72 Ah si curentul generat la pornire de 600 A, o recomanda pentru foarte multe tipuri de vehicule. I
ntretinerea este minima si, in plus, transportul, respectiv depozitarea bateriei se realizeaza foarte usor, datorita manerului ergonomic din dotare. Majoritatea soferilor care se afla la ce-a de-a doua sau a treia baterie Rombat Calciu, garanteaza pentru eficienta sporita pe perioada iernii.
Daca ai o masina pe diesel, nu-ti va fi util curentul de 600 A la pornire dar daca te afli in posesia unui autoturism pe benzina si vrei o baterie care sa te scoata din iarna, sa stii ca Rombat Calciu este una dintre cele mai bune optiuni.
Cum sa alegi cea mai buna baterie auto?
Exista cateva lucruri esentiale de care trebuie sa tii cont, mai ales daca te afli la prima inlocuire a acumulatorului. Le vom analiza pe rand, astfel incat la finalul acestui ghid, sa fii convins ca nu vei da gres cu alegerile facute. Inainte de a discuta pe larg despre criteriile de alegere, vom reveni putin asupra definitiei bateriei de acumulator urmand sa trecem in revista si principalele tipologii, regasite pe piata noastra.
Asa cum spuneam la inceputul articolului, bateria auto are rolul de a inmagazina energia electrica necesara pornirii motorului si de a alimenta consumatorii permanent activi (alarme, module electronice de control etc.) cat timp alternatorul nu functioneaza.
In termeni si mai tehnici, bateria auto este definita ca fiind un grup de celule galvanice (sau pile electrice) care transforma energia chimica in energie electrica, folosind principiul lui Volta, conform caruia, intre doua metale diferite introduse intr-o solutie de electrolit, apare o tensiune electrica. Piesele metalice din componenta bateriei sunt in numar de doua si poarta denumirea de electrozi.
Fiecaruia ii este atribuit un semn si un nume specific: catodul este notat cu minus iar anodul cu plus. Fiecare dintre cele 6 celule legate in serie care compun acumulatorul auto contin, pe langa electrozii din plumb, o solutie pe baza de apa distilata si acid sulfuric (electrolit) buna conducatoare de electricitate.
In urma reactiilor chimice dintre piesele metalice si electrolit, rezulta o tensiune egala cu 12 V (cate 2 V pentru fiecare dintre cele 6 pile electrice) reprezentand tensiunea in gol a unei baterii complet incarcate.
Tipologii
In majoritatea lor, autovehiculele cu motor termic vin echipate cu baterii cu acid si placute separatoare din plumb, atat din considerente care tin de pret cat si datorita curentului mare generat la pornirea motorului, si sunt grupate astfel:
- uscate (care necesita formatare);
- incarcate uscat (pot fi utilizate in maxim o ora de la completarea cu electrolit);
- cu mentenanta (necesita completarea periodica cu apa distilata sau chiar cu electrolit);
- fara mentenanta (sunt capsulate, contin electrolit gelificat si martor de stare supranumit si “ochi magic”, pentru monitorizarea starii de incarcare a bateriei).
Cea mai recomandata este, desigur, ultima categorie, deoarece bateriile fara mentenanta nu doar ca nu te solicita deloc in privinta intretinerii dar au si o durata de viata mult mai mare. Tot din categoria “fara mentenanta” fac parte si bateriile AGM – Absorbed Glass Mat (cu separatoare din fibra de sticla) mult mai performante dar cu preturi pe masura.
Caracteristici esentiale
Capacitatea – Se masoara in Ah (amperore) si se refera la cantitatea de energie electrica disponibila care strabate un conductor electric prin care trece un curent de 1 A, in timp de o ora. In general, capacitatea acumulatorului este corelata cu capacitatea de incarcare a alternatorului si este direct proportionala cu valoarea curentului de pornire.
Spre exemplu, o baterie de 60 Ah genereaza un curent de pornire de cca. 600 A, suficient pentru a porni o masina pe benzina dar destul de greu de urnit un motor diesel, care necesita peste 600 A la pornire. La fel de important, capacitatea este specificata pentru o anumita temperatura si pentru un anumit timp de descarcare, orice baterie trebuind sa poata furniza valoarea standard, timp de 10 secunde la -18 grade Celsius, cu o tensiune de alimentare de minim 7.5 V (EN).
Curentul de pornire – Reprezinta fara nicio indoiala, cea mai importanta caracteristica a acumulatorului, deoarece determina pornirea motorului. Valoarea curentului de pornire trebuie aleasa in functie de capacitatea cilindrica a masinii si de tipul de combustibil folosit.
Ce trebuie sa stii: pentru motoarele diesel, este necesar un curent de pornire mare, peste 600 A in timp ce pentru masinile pe benzina, este suficient si un curent mediu, insemnand valori sub 600 A.
Polaritatea – Majoritatea producatorilor auto europeni, folosesc o configuratie regasita si la noi – plusul in dreapta, minusul in stanga.
Daca te afli in situatia de a schimba bateria, urmareste vechile legaturi si nu vei avea nicio problema. In schimb, daca tocmai ce-ai investit intr-un SH made in Japonia si vrei sa inlocuiesti acumulatorul, ai grija la polaritate deoarece asiaticii mai sus amintiti folosesc o polaritate inversa (dreapta negativ).
Tensiunea de lucru – Majoritatea vehiculelor de dimensiuni mici si medii sunt echipate cu baterii de acumulator de 12 V. Asadar, doar in cazul in care esti detinatorul unui vehicul tip camion, vei avea nevoie de un acumulator de 24 V.
Dimensiunea – Este extrem de important sa urmaresti specificatiile din manualul autoturismului si daca nu-ti este la indemana, retine ca pentru Europa, exista doua standarde de inaltime – 175 mm si 190 mm. Orice acumulator (de 12 V) care depaseste aceasta inaltime nu se va potrivi in slotul specific!
Concluzie
Bateria auto nu se alege “dupa ureche” ci in functie de specificatiile masinii tale: capacitatea cilindrica, tipul combustibilului, dotari. Urmareste principalele caracteristici descrise de noi in acest ghid de alegere a celei mai bune baterii si, in plus, tine cont de alte cateva aspecte, cel putin la fel de importante:
-producatorul este important si doar daca vrei neaparat sa-ti incerci norocul cu vreo firma nou aparuta, poti rata principalele firme care domina piata – Varta, Bosch, Rombat, Exide (Tudor, Fulmenn) Moll sau Macht si care sunt conforme cu OE sau RAR;
-pretul exprima de obicei calitatea, si bateriile de acumulatori nu fac exceptie de la regula – un acumulator fara mentenanta, care are o durata de viata de peste 5 ani, va fi cu siguranta mai scump decat unul care te lasa dupa 2 ani;
-aspectele practice se refera la existenta manerului care iti va usura transportul bateriei in vederea depozitarii dar si la returnarea vechiului acumulator, o optiune pe care te sfatuim sa o urmaresti online pe site-urile autorizate, daca vrei sa recuperezi un procent din suma investita in noul acumulator;
-instrumentele necesare pentru intretinerea bateriilor nu trebuie sa-ti lipseasca: densimetru, cleste ampermetru pentru test in sarcina si tester electronic, cel din urma masurand nu doar tensiunea de incarcare ci si temperatura ambientala, concentratia electrolitului, tipul acumulatorului etc.